Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen gestructureerde elektronische facturen gebruiken.
Gestructureerde elektronische facturen zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal vanaf 1 januari 2026 niet langer volstaan. Deze verplichting geldt voor alle Belgische ondernemingen met een actief btw-nummer. Het gaat zowel om facturen te versturen als facturen te ontvangen.
Wie alleen met particuliere klanten werkt geldt de maatregel niet maar je moet wel de gestructureerde elektronische facturen van je leveranciers kunnen ontvangen, dus moet je ook je systemen aanpassen tegen januari 2026.
De verzending van de gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via een decentraal netwerk Peppol. Je facturatie- of boekhoudsoftware zal voor de verzending en ontvangst van je facturen een beveiligde connectie maken met het Peppol-netwerk. De FOD Financiën en Agoria werken aan een lijst met conforme softwareoplossingen die al beschikbaar zijn.
Tegemoetkoming
De FOD Financiën voorziet twee ondersteunende fiscale maatregelen als tegemoetkoming voor de kosten die je mogelijk zal moeten maken voor de technische aanpassingen:
Info: invoicing@minfin.fed.be