Iedereen krijgt bijna dagelijks emailberichten waarmee de onmogelijke zaken beloofd worden. De waarheid is: ze zijn inderdaad onmogelijk. Met andere woorden: trap er niet in.
De laatste dagen regent het (nog maar eens) van de klachten van mensen die zich opgelicht voelen of zijn. Het gaat soms om voorvallen waarvan je kan denken: hoe is het mogelijk dat mensen daar in trappen.
Nergens zitten zoveel oplichters dan op het internet. De Economische Inspectie heeft vorig jaar 39 webshops afgesloten via een snelle procedure om zo consulenten te beschermen tegen fraude. In totaal kreeg de FOD Economie 5.979 meldingen van fraude in 2024, goed voor een financieel verlies van 1,6 miljoen euro. Fraudeurs zijn dus grootverdieners omdat ze inspelen op de hebzucht en de naïviteit van de burgers.
Sommige oplichtingspraktijken zien de meesten onder ons van ver aankomen. Maar wie niet meer in het dagelijks (economisch) leven staat, zijn sommige aanbiedingen te mooi om waar te zijn. De verleiding om hierop te reageren is soms groot. Maar meestal is de conclusie toch: het is te mooi om waar te zijn, dus het is niet waar. Trap er dus niet in. Laat onrealistische aanbiedingen of winstmodellen gewoon aan u voorbij gaan.
Een gouden raad
Ga nooit in op een vraag om uw kerngegevens (telefoon, bankrekening, kaartcodes e.d.) te geven. Geen enkele van je leveranciers (banken, nutsvoorzieningen e.d.) zal dit vragen via telefoon of email. Hackers gaan tegenwoordig zo vernuftig te werk dat ze via de gegevens die je hen zelf verstrekt hebt, onbeperkt toegang hebben tot je vertrouwelijke gegevens. En je kan jezelf daar niet tegen verweren want je hebt ze zelf bezorgd.
Ga dus nooit in op de vraag om je persoonlijke gegevens bekend te maken.