Schade aan onze wegen - Actueel - kmo promoties

DI 4 NOVEMBER 2025 | DOOR: REDACTIE | 44 KEER GELEZEN

Schade aan onze wegen

Schade aan onze wegen is een constante die tweemaal per jaar terugkeert. De kosten om het wegdek in Vlaanderen te herstellen na de hoge zomertemperaturen lopen op tot 1,16 miljoen euro volgens Vlaams minister van Openbare Werken, Annick De Ridder. Binnen enkele maanden zullen ze ons mededelen wat de kosten zijn als gevolg van de vrieskoude deze winter. Wat zijn de oorzaken hiervan? 

De Travek & Tourism Development Index 2024 publiceerde een lijst met de beste en dre slechtste wegen ter wereld . Met een score van 4,32 op 7 komt België niet verder dan plaats 61, achter landen zoals Georgië, Nicaragua, Tanzania en India. Dat is geen benijdenswaarige plaats. Onze buurlanden scoren veel beter: Nederland staat op de 2de plaats, Luxemburg op de 8ste plaats, Frankrijk op de 210de plaats en Duitsland op de 23ste plaats. Louter om de volledigheid: Singapore staat op de eerste plaaats en blijkt het best onderhouden wegennet te hebben van de wereld.

Wat zorgt ervoor dat onze wegen tweemaal per jaar een duur kostenplaatje oplevert om zich te herstellen? Hoe doen de zuiderse landen het om geen hitteschade op te lopen? Hoe doen de noordelijke landen het om geen winterschade op te lopen? 

In beide seizoenen barst het beton of komt het beton omhoog om een andere reden. Gebreken die bij asfalt minder tevoorschijn zouden komen. Je zou dus denken dat in de toekomt meer aan asfalt dan aan beton zou gedacht worden. Maar dat zou te simpel zijn. Misschien is het geen slecht idee de samenstelling van de wegbedekking iets grondiger te controleren. In het verleden heeft dat andere oorzaken naar boven gehaald. Even het geheugen opfrissen. 

Zou het kunnen dat de geschiedenis zich herhaalt?

Jaren geleden werd wegenbouwer De Meester uit Gent veroordeeld omdat hij de samenstelling van het beton iets te avontuurlijk had aangepast. Na controle werd vastgesteld dat hij – ten opzichte van de toekenning van de werken – het volume zand verhoogd had zodat de werken hem minder zouden kosten. Hij werd hiervoor veroordeeld. 

Misschien is het nuttig dat  het ministerie van Openbare Werken zulke controles opnieuw wat strenger aanpakt? Misschien is het nuttig dat aan andere landen in het Noorden en het Zuiden eens gevraagd wordt welke samenstelling zij eisen om hun wegen aan te leggen?  

Reageren?

Stuur onze redactie uw reactie:

kmo promoties vzw

© Copyright 2025 kmo promoties vzw - All Rights Reserved - Website by BOX