Er is al enige tijd onvrede in de relatie tussen de grootbanken en de regering. Onder meer omdat de banken onvoldoende inspanningen doen om de rente op spaargelden aan te passen en de steunintrest van Europa eerder voor zichzelf houden dan ze te delen met hun klanten. Met als gevolg het grote succes van de staatsbon die onlangs door de regering gecreëerd werd. Maar er is meer.
De regering heeft vastgesteld dat de banken hun klanten niet altijd de beste spaarrekening voorstellen. In veel gevallen wordt de spaarrekening voorgesteld waaraan ze het meest verdienen. Daarom heeft ze nu staatssecretaris voor Consumentenzaken (Alexia Bertrand) opdracht gegeven een formule te bedenken waarbij de banken zo eenvoudig mogelijk hun beste spaarboekje (voor de klant) aanbieden.
De regering verwacht dat de staatssecretaris 'afdwingbare pistes' ontwikkelt waarbij de banken hun klanten de voordeligste spaarrekening aanbieden, op basis van een vergelijking van het rendement van de bij haar bestaande gereglementeerde spaarrekeningen. Banken moeten hun klanten binnenkort zelf zeggen welk spaarboekje het voordeligst is. Hierover is een protocol in de maak.
Concreet zullen klanten elk kwartaal informatie (moeten) krijgen of er binnen de bank zelf een interessantere spaarrekening is. Banken zullen ook duidelijke informatie moetengeven over de rente die ze hebben gegeven, zowel in percentages als in euro's.
Ook nieuw is de komst van een 'spaarcalculator', zodat mensen alle formules gemakkelijk kunnen vergelijken én een 'bankoverstapdienst' die consumenten alle informatie moet geven over hoe ze eenvoudig van bank kunnen veranderen.
De overheid wil ook dat de banken werk maken van vereenvoudiging van de spaarboekjes met nog maar één rentetarief. De opsplitsing in 'rente' en 'getrouwheidspremie' zou dan komen te vervallen.