Trop is te veel. Het waren ooit de historische uitspraak van premier Paul van den Boeynants. Overdaad schaadt. Dat ondervinden veel bedrijven en initiatieven.
De belabberde resultaten van de Rode Duivels, de overdaad aan nutteloze wedstrijden, het slaapverwekkend niveau van voetbalwedstrijden, de brutale aanpak van criminelen die zich vermommen als supporter, de wraakroepende lonen en de amateuristische manier waarop clubs hun onderneming leiden, hebben ervoor gezorgd dat bij het niet-fanatische deel van de bevolking de interesse voor het voetbal (op televisie) de laatste jaren aanzienlijk gedaald is.
Dat wordt nu ook bewezen door de openbare bieding op het nieuwe voetbalcontract dat volgend seizoen voor vijf opeenvolgende jaren moet ingaan. Er zijn slechts drie kandidaten die een bod hebben uitgebracht: Telenet, Proximus en sportzender DAZN. Het hoogste bod (DAZN) zou ‘slechts’ 80 miljoen euro bedragen. Dat is 23 miljoen minder dan bij de vorige openbare bieding, vijf jaar geleden. Gestraft door de hebzucht?
Veel is nooit genoeg
Het mag ondernemers tot nadenken stemmen. Want ook zij zijn in dit bedje ziek. Dat merken we ook bijvoorbeeld bij de manier waarop ‘Black Friday’ uitgemolken wordt. Oorspronkelijk is Zwarte Vrijdag de vierde vrijdag van de maand november. Een initiatief dat in het leven geroepen werd om ‘singles’ op die dag een enorm voordeel aan te bieden op alle artikelen, in navolging van Valentijnsdag (14 februari) waarop in gans de wereld de dag van de verliefden gevierd wordt. Op één dag worden gigantische omzetten geboekt op deze ‘uitzonderlijke’ dagen.
Maar verkopers hebben nooit genoeg. Dit jaar wordt door vele winkeliers, verkopers, al gans de maand ‘Black Friday’ gevierd. De soms enorme kortingen worden een ganse maand aangeboden bij vele retailers. Volgend jaar wil men deze actie zelfs officieel ‘Black November’ gaan nemen, hoor ik bij sommige organisaties.
Gaan we op deze manier de kip met de gouden eieren niet de nek omwringen? Stop met die hebzucht. Overdaad schaadt.