Als we de berichten uit de ons omliggende landen mogen geloven en de voortekenen in eigen land, dan belooft 2025 een moeilijk jaar te worden voor de maakindustrie, inzonderheid de auto- en Retail sector.
De sluiting of herstructurering van bedrijven die in 2024 voor een grootse ontslaggolf heeft gezorgd, zou nog maar een voorbode zijn van wat ons in 2025 te wachten staat. En dat is dan nog buiten de te verwachten handelsoorlog gerekend die de nieuwe Amerikaanse president wel eens zou kunnen veroorzaken met zijn beperkende maatregelen (invoerrechten).
Van Hool, BASF en Audi zullen al vrij snel voor een verhoogde werkeloosheid zorgen, maar het vooruitzicht is nog veel erger. Vooral de Belgische fabrieken (van buitenlandse eigenaars) moeten door een woelig water varen waarbij schipbreuk niet uitgesloten is. De beslissing van VW om drie fabrieken in Duitsland te sluiten (wat voor 30.000 ontslagen zou zorgen) zal bijvoorbeeld voor een sneeuwbaleffect zorgen want ook de toeleveranciers zullen de gevolgen ondervinden: 30% van de maakactiviteit van BASF zou voor de autosector zijn.
Ook de Frans-Italiaans-Amerikaanse groep Stellantis die vooral Peugeot, Citroën, Fiat en enkele Amerikaanse automerken onder haar vleugels heeft, gaat gebukt onder teleurstellende verkopen, vooral dan in de Verenigde Staten. In 2024 (eerste kwartaal) was de omzet van Stellantis met 27 procent gedaald en de voertuigleveringen met 20 procent gedaald. Dat zijn 279.000 auto’s minder dan vorig jaar. Genoeg redenen om zich zorgen te maken. De CEO van het bedrijf werd zopas ook ontslagen.
Het is natuurlijk gissen naar de oorzaken van deze neergang van de autosector. Feit is dat vele automerken te duur geworden zijn om de opkomende concurrentie van Japan maar vooral van China, het hoofd te bieden. De toenemende belangstelling voor elektrische auto’s (die geen onderhoud nodig hebben en ook langer meegaan) zou door vele merken niet voldoende opgenomen zijn in hun toekomstgerichte planning. Voorspellen wat de consument wil, is geen eenvoudige oefening.
Volgens Voka gaan we een zware economische crisis tegemoet. Uit een rondvraag bij 750 van haar leden blijkt dat meer dan zes op de tien bedrijven deze situatie zeer zwaar inzien. Twee op de vijf bedrijven (onder hun leden) doen nu al een beroep op het stelsel van tijdelijke werkeloosheid. Twee op de vijf van deze leden oververweegt de volgende zes maanden een herstructurering.