De nieuwste cijfers van de Luchthaven Antwerpen zijn niet bemoedigend voor de toekomst van dit vliegplein. Volgens sommigen gaat het om een bodemloze put. Volgens anderen gaat het om slecht beleid en ontmoedigende tegenstand van de tegenstanders. Wat is er aan de hand?
De vraag die alle andere vragen in de schaduw stelt is natuurlijk: heeft Antwerpen behoefte aan een luchthaven?
Het antwoord is moeilijk samen te vatten. In principe heeft Deurne slechts een vergunning voor zakenvluchten. Maar in werkelijkheid is de luchthaven zonder toeristische vluchten niet leefbaar zoals uit de cijfers blijkt.
Zoals de stemming momenteel opgang maakt, is er geen oplossing mogelijk volgens de tegenstander. Ofwel draait de luchthaven op volle toeren en is het een bron van ergerlijke vervuiling. Ofwel is er te weinig beweging en kost de exploitatie van de luchthaven een fortuin dat met zakenluchtvaart niet lonend te maken valt.
Is met deze mentaliteit de luchthaven nog wel te redden? Kan het exploitatiebedrijf geen begroting voorleggen die de overheid geen geld meer kost? Kan er een deel van de site niet vrijgemaakt worden voor andere activiteiten?
Uit de ervaringen met andere sectoren moet er soms voor neveninkomsten gezorgd worden om winstgevend te kunnen zijn. Bioscopen zoals Kinepolis zouden vandaag niet kunnen overleven zonder hun inkomsten uit de horeca-activiteiten (dranken, popcorn, snoepjes enz.).