Ondernemers krijgen helaas vaak te maken met facturen die niet binnen de vooropgestelde termijn worden betaald. Heel vervelend want dit kan je veel geld kosten en liquiditeitsproblemen opleveren. Hoe voorkom je dat klanten zich niet houden aan de betaaltermijn van je factuur?
Zorg voor een efficiënt debiteurenbeheer. Check vooraf of de klanten kredietwaardig zijn. Je kan ook een incassobureau inschakelen wanneer een betaling langere termijn uitblijft.
VLAIO geeft volgende tips voor een tijdige betaling:
Wanneer mag je verwijlintresten aanrekenen?
Bij verkoop aan particulieren moet je verplicht eerst een gratis herinnering sturen naar je klant. Als je de betalingsherinnering langs elektronische weg verzendt, start de termijn van 14 kalenderdagen op de kalenderdag die volgt op de dag waarop je de herinnering stuurt.
Kmo’s mogen bij niet-betaling na die 14 kalenderdagen verwijlintresten aanrekenen vanaf de dag na verzending van de herinnering. Andere ondernemingen mogen enkel verwijlintresten aanrekenen vanaf de dag na de wachttermijn van minimum 14 kalenderdagen.
Wie nog meer informatie over deze wetgeving wil, kan de website van FOD Economie raadplegen.